Tuesday, July 21, 2015

Lari Tanggungjawab

dibawah langit yang hujan,
aku berjalan dengan kelenjunan.

terketar kesejukan,
gigi tergetap kegigilan,
mata terpejam menahan,
antibodi badan terus bertahan.

tadi aku lari rumah,
fikirku ingin hilang masalah.

lari dari abah yang pemarah,
lari dari emak yang berubah tingkah.
lari dari isteri yang menghalang langkah.
lari dari anak yang jarang menjengah.

aku kononnya lari dari segala masalah.



langkahan demi langkahan,
aku kian perlahan,
akhirnya aku terjelupuk kejatuhan.

meniarap atas jalanan dibawah hujan,
aku rasa bagai sudah merdeka dari bebaban,
aku pandang ke belakan demi memastikan,

dan aku tergamam menyaksikan,

segala masalah yang aku lari tadi,
datang semakin menghampiri,
hingga masalah itu berdiri di hadapan diri.

abah menarik tangan,
emak mecarik lengan,
isteri merentap badan,
anak membikin tarikan.

menarik aku ke suatu tempat,
kegelapan yang benar zulmat,
neraka menggamit lambat,
masalah terjun satu persatu;-

bersama aku.

Ataullvh @Ataullah00
'Lari Tanggungjawab'

12 tengah hari.

No comments:

Post a Comment